STATUT
STOWARZYSZENIA „ŁÓDŹ OPEN GOLF CLUB”
uchwalony na Zebraniu Założycielskim klubu, które odbyło się w Łodzi w dniu 02.03.2016 roku.
Rozdział I – POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1
- Stowarzyszenie o nazwie: Stowarzyszenie „ŁÓDŹ OPEN GOLF CLUB”, zwane dalej Klubem, działa na zasadzie dobrowolności i samorządności, w celach niezarobkowych.
- Celem Klubu jest rozwijanie i propagowanie inicjatyw oraz działań sprzyjających towarzyskiemu i sportowemu uprawianiu golfa, a także upowszechnianie golfa, jego zasad i etykiety oraz wspieranie i współpraca z osobami fizycznymi i jednostkami organizacyjnymi, które podejmują takie działania.
- Celem Klubu są też starania i udział w inicjatywach mających doprowadzić do powstania pełnowymiarowego pola golfowego na terenie aglomeracji łódzkiej.
§2
- Siedziba Klubu znajduje się w Łodzi.
- Klub swoim działaniem obejmuje obszar Rzeczypospolitej Polskiej. Dla realizacji swych celów Klub może prowadzić działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
- Klub może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji golfowych, w tym Polskiego Związku Golfa oraz organizacji o podobnym celu działania.
- Czas trwania Klubu nie jest ograniczony.
§3
- Klub działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w szczególności ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 1393), ustawy a dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 715, z późn. zm.) oraz niniejszego statutu.
- Klub podlega wpisowi do ewidencji klubów sportowych nieprowadzących działalności gospodarczej prowadzonej przez Prezydenta Miasta Łodzi i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
§4
Klub realizuje swe cele poprzez:
- a) prowadzenie działalności informacyjnej, szkoleniowej i propagującej golfa,
- b) organizowanie gier, zawodów i imprez golfowych – towarzyskich, sportowych i rekreacyjnych,
- c) współpracę i wzajemne wspieranie członków Klubu,
- d) współpracę z osobami i instytucjami w co do informacji i wymiany doświadczeń w dziedzinie golfa, w szczególności współdziałanie z innymi klubami golfowymi w Łodzi, w Polsce i na świecie,
- e) inne działania sprzyjające rozwojowi statutowych celów Klubu,
- f) działania integrujące członków Klubu poprzez aktywność kulturową, rekreacyjną i towarzyską.
§5
W realizacji powyższych celów Klub opiera się na społecznej pracy swoich członków. Klub może też zatrudnić osoby do prowadzenia swych spraw.
Rozdział II – CZŁONKOSTWO
§6
- Członkostwo w Klubie może być zwyczajne, wspierające lub honorowe.
- Członkiem Zwyczajnym Klubu może zostać osoba fizyczna, która:
- a) złoży deklarację członkowską,
- b) dokona ustalonych przez Klub opłat członkowskich,
- c) zobowiąże się do przestrzegania postanowień niniejszego Statutu,
- d) przedstawi pisemną rekomendację przynajmniej jednego członka Klubu,
- e) nie ma przeciwwskazań etycznych i moralnych do członkostwa w Klubie.
- Członkiem zwyczajnym Klubu może być obywatel Polski, a także cudzoziemiec.
- Członkiem wspierającym może być osoba prawna, która popiera cele działania Klubu, złoży w tym zakresie oświadczenie i której członkowstwo leży w interesie Klubu. Członkowie wspierający korzystają z praw przysługujących członkom zwyczajnym, poza czynnym i biernym prawem wyborczym.
- Osoby fizyczne, na wniosek minimum 3 członków zwyczajnych Klubu, mogą zostać przyjęte jako członkowie honorowi Klubu. Członkowie honorowi korzystają z praw jakie przysługują członkom zwyczajnym, poza czynnym prawem wyborczym.
- Członkostwo Klubu nabywa się przez przyjęcie kandydatury przez Zarząd Klubu.
§7
Członkowie Klubu mają równe prawa i obowiązki, z tym że czynne prawo wyborcze do władz Klubu przysługuje tylko osobom powyżej 16-go roku życia, a bierne prawo wyborcze do władz Klubu przysługuje tylko osobom pełnoletnim.
§8
Członkowie Klubu zobowiązani są:
- a) swoją postawą i działaniami przyczyniać się do rozwoju Klubu, dbać o jego dobre imię, wspierać i realizować cele Klubu,
- b) dbać o popularyzację golfa i szerzyć dobrą atmosferę wokół uprawiania golfa,
- c) przestrzegać zasad i etykiety gry w golfa wydanych przez The Royal and Ancient Golf Club of St. Andrews oraz przestrzegać lokalnych reguł pól golfowych,
- d) przestrzegać obowiązujących przepisów prawa oraz postanowień statutu i uchwał Klubu,
- e) regularnie opłacać składki członkowskie,
- f) dążyć do systematycznego podnoszenia i doskonalenia umiejętności gry w golfa,
- e) rzetelnie prowadzić swój handicap, adekwatnie do swego poziomu gry.
§9
Członkowie Klubu mają prawo brać udział w sprawach Klubu, a w szczególności prawo:
- a) wybierania i bycia wybieranym do władz Klubu z ograniczeniami określonymi w paragrafie 7 niniejszego statutu,
- b) reprezentowania Klubu w zawodach i rozgrywkach sportowych,
- c) wnioskowania we wszystkich sprawach dotyczących celów i funkcjonowania Klubu,
- d) uczestniczenia w turniejach i imprezach organizowanych przez Klub,
- e) korzystania z lokalu i urządzeń Klubu na ustalonych zasadach,
- f) korzystania z poradnictwa i szkoleń dla członków Klubu,
- i) prowadzenia przez Klub karty handicapu według zasad ustalonych przez PZG.
§10
- Ustanie członkostwa Klubu następuje wskutek pisemnej rezygnacji złożonej wobec Zarządu Klubu lub w przypadku śmierci członka.
- Ustanie członkostwa Klubu może nastąpić też wskutek wykluczenia przez Zarząd Klubu:
- a) za działania sprzeczne ze Statutem Klubu lub na szkodę Klubu,
- b) rażące naruszenia reguł gry w golfa,
- c) na pisemny i umotywowany wniosek co najmniej 10 członków Klubu z przyczyn pkt. a) i b),
- d) za zaleganie i nie uregulowanie na wezwanie obowiązkowych składek członkowskich za okres 6 miesięcy.
- Uchwała Zarządu o wykluczeniu członka Klubu wymaga pisemnego uzasadnienia i powoduje zawieszenia w prawach członka Klubu. Uchwała o wykluczeniu może być poprzedzona upomnieniem lub naganą dla członka Klubu.
§11
Od uchwały Zarządu o wykluczeniu członka Klubu przysługuje wykluczonemu odwołanie do Walnego Zgromadzenia Członków, wnoszone za pośrednictwem Zarządu w terminie 30 dni od doręczenia uchwały z uzasadnieniem. Uchwała Walnego Zgromadzenia Członków będzie podjęta w terminie kolejnych 30 dni i jest ostateczna.
Rozdział III – WŁADZE KLUBU
§12
Władzami Klubu są:
- a) Walne Zgromadzenie Członków,
- b) Zarząd,
- c) Komisja Rewizyjna.
§13
Kadencja Zarządu Klubu oraz Komisji Rewizyjnej trwa 4 lata.
§14
Uchwały wszystkich władz Klubu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, jeśli inne zapisy statutu nie stanowią inaczej.
§15
- Najwyższą władzą Klubu jest Walne Zgromadzenie Członków.
- Zarząd zwołuje Walne Zgromadzenie co najmniej jeden raz w roku, w okresie styczeń – luty.
- Zarząd zwołuje Walne Zgromadzenie z własnej inicjatywy lub na pisemny wniosek co najmniej 20% członków Klubu albo na wniosek Komisji Rewizyjnej.
- Zarząd powiadamia o terminie, miejscu i propozycjach porządku obrad Walnego Zgromadzenia wszystkich członków drogą mailową, a ponadto w każdy inny ustalony sposób, co najmniej 14 dni przed terminem Zgromadzenia.
- Uchwały zapadające na Walnym Zgromadzeniu są ważne, gdy w Zgromadzeniu uczestniczy, co najmniej 50% członków Klubu uprawnionych do głosowania w 1 terminie, a w 2 terminie – który może być wyznaczony tego samego dnia o godzinę później – gdy w Zgromadzeniu uczestniczy minimum 20% uprawnionych do głosowania członków Klubu.
- Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
- a) uchwalenie programu działania Klubu,
- b) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- c) udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi,
- d) wybór i odwołanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- e) ustanawianie komisji lub zespołów problemowych oraz wybór ich członków,
- f) uchwalanie zmian statutu Klubu oraz regulaminów wewnętrznych,
- g) podejmowanie uchwał w sprawie członkostwa Klubu w innych organizacjach,
- h) uchwała w sprawie rozwiązania Klubu,
- i) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu wniesionych przez członków Klubu,
- j) rozpatrywanie skarg członków Klubu na działalność Zarządu Klubu,
- k) ustalenie wysokości opłaty członkowskiej.
- Zmiana statutu i rozwiązanie Klubu wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów członków Klubu przy obecności 50% uprawnionych do głosowania członków Klubu. Odwołanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz ustalenie wysokości opłaty członkowskiej wymaga kwalifikowanej większości 3/4 głosów członków Klubu przy obecności 50% uprawnionych do głosowania członków Klubu.
§16
- Zarząd Klubu składa się z od 3 do 5 osób wybranych przez Walne Zgromadzenie Członków spośród członków Klubu. Prezes Klubu wybierany jest przez Walne Zgromadzenie Członków w odrębnym głosowaniu.
- Do reprezentowania Klubu i zaciągania zobowiązań majątkowych konieczne jest działanie dwóch członków Zarządu.
- Do kompetencji Zarządu należy:
- a) przyjmowanie nowych członków Klubu, zawieszanie w prawach członków, udzielanie nagany, wykluczanie z Klubu,
- b) reprezentowanie Klubu na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
- c) kierowanie bieżącą pracą Klubu, sporządzanie sprawozdań z pracy Zarządu merytorycznych i finansowych za poszczególne lata oraz okres kadencji,
- d) zarządzanie majątkiem Klubu,
- e) koordynowanie pracy zespołów i komisji problemowych,
- f) zwoływanie Walnego Zgromadzenia Członków.
§17
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków wybranych przez Walne Zgromadzenie.
- Komisja Rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- a) kontrola bieżącej pracy Klubu i zarządzania jego majątkiem przez Zarząd,
- b) składanie wniosków w przedmiocie absolutorium dla Zarządu na Walnym Zgromadzeniu,
- c) występowanie z wnioskiem o zwołanie Walnego Zgromadzenia Członków.
Rozdział IV – MAJATEK KLUBU I INNE POSTANOWIENIA
§18
- Majątek Klubu powstaje ze składek członkowskich, dotacji, środków od sponsorów, darowizn, działalności statutowej Klubu oraz ofiarności publicznej.
- Majątek Klubu w całości przeznaczony jest na realizację celów statutowych Klubu.
- Wysokość składek członkowskich ustalana jest corocznie przez Walne Zgromadzenie Członków.
- Funduszami i majątkiem Klubu zarządza Zarząd Klubu oraz składa z tego sprawozdania na Walnym Zgromadzeniu Członków. Zarządzanie to nie może być nakierowane na cele zarobkowe lub na zwiększanie obciążeń finansowych członków Klubu.
- Kontrolę zarządzania funduszami i majątkiem Klubu sprawuje Komisja Rewizyjna.
§19
- Klub rozwiązuje się na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia lub w innych przypadkach przewidzianych w przepisach prawa.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Klubu Walne Zgromadzenie określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenie majątku Klubu.
§20
W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem mają zastosowanie przepisy ustawy Prawa o stowarzyszeniach oraz ustawy o sporcie.